Hardcore

Det viktigaste i de flesta, nä alla, idrotter är att ha en stark bål eller core (som är inne ordet nu för tiden). Med bål menas inte bara framdelens magmuskler utan även de stabiliserande sidomagmusklerna och ryggen. Det är viktigt att ha en stark bål eftersom det är där som rörelserna ifrån över och underkroppen binds samman, så att kraften kan vandra igenom kroppen. Det är inte bara så som många tror att om man har ett schyst sexpack på magen så kommer man långt. Nej det gäller att hela bålen är stark och stabil.

 

Men det är såklart roligast att ha snygga magrutor. Enligt mig så kan man hårddra och säga att det finns 4 olika typer av magar.

  • Degklumpen. Denna typ ser man mest på tjocka och otränade kroppar. Magen är stor och uppsvullen och är inte speciellt stark.

  • Plankan. Magar som är smala men utan att ha några framträdande eller synliga muskler.

  • 6 packet. Det klassiska med framträdande och tydligt synliga magmuskler.

  • Torktumlaren. En korsning mellan degklumpen och 6 packet. Dom som har en torktumlare ser ofta lite tjocka ut men har riktigt stark bål.

Vart ligger jag på denna skalan, jag skulle säga att jag ligger rätt så mitt i plank gruppen ( se det röda krysset i bilden).

Jag har inte en stark bål men jag jobbar på det. Det behövs en stark bål om man ska bli en bra skidåkare och eftersom det endast är 68 dagar kvar till vasaloppet är det hög tid att bygga upp en stark bål.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0