Vad blir det till lunch? Mjölksyra.

Vid lunch tid på måndagar är det ett gäng på jobbet som kör intervaller. Det snackas rätt mycket om dessa passen på kontoret men eftersom jag varit sjuk sedan jag flyttat ner så har jag inte kunnat vara med, förens idag.

 

Passet består av 4 st tusingar, första en progressiv, andra masstart, tredje omvänd startordning mot andra, och fjärde fullt ös. Kul koncept att blanda och ha olika fokus på olika intervaller istället för att ligga och tugga i samma tempo.

 

Som ni kanske förstår av dom tidigare blogginläggen så har jag varit väldigt dålig på att träna på senaste tiden, och jag har absolut inte kört några intervall pass. Så jag hade inga direkta förhoppningar på att det skulle bli ett pass med låg kilometertid.

 

Strax efter halv tolv joggade ett gäng på sex pers iväg från saabs kontor i Jönköping. Solen värmde extremt mycket och jag ångrade att jag inte packat ner kortbyxorna istället för de långa tightsen som jag nu hade på mig. Efter ett tag kom vi fram till start platsen för intervallerna. Då starten gick för den första intervallen tog jag rygg på ledar killen, vilken drog upp ett helt okej tempo. Så bra att jag fick släppa en liten lucka de sista 50 metrarna på intervallen. Men det var riktigt skönt att få sträcka ut bena i den varma vår solen. Fylld av solenergi blixtrade jag till i starten på den andra och drog lätt ifrån dom andra. Men efter halva intervallen kom mjölksyre chocken och resterande intervall stod jag och trampade luft. Tredje intervallen var seg och tempot sänktes rejält vilket gjorde att jag inte kom ikapp dom som startade för mig, men mjölksyran ville inte gå ur. Så ni kan förstå att när fjärde intervallen kom igång var det med stumma ben, orkade ingenting förjävla dåligt. Men jag lyckades stappla över mållinjen på stumma ben och i kryp tempo på sista intervallen, men passet genomfördes i alla fall.

 

Jag tror nog att om jag bara får några snabba pass i bena så får jag lätt en känsla för vilken fart jag kan lägga intervallerna på i fortsättningen så att jag slipper att jogga runt med mjölksyra halva passet.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0