Balladen om konsekvenser

Idag har jag varit och åkt ett seedningslopp till Vasaloppet nämligen Mattila skimaraton. 2 varv på ett 21km slinga där första 5 km är uppför sista 7 nedför och där emellan är det platt.

 

Uppladdningen inför loppet kunde varit mycket bättre än vad dom har varit för mig. Dels så har jag inte åkt några skidor denna veckan så tekniken var lite ovan. Även om jag kom ihåg vad ledarna på lägret sagt åt mig. En annan ska som störde min uppladdning var att jag i fredas var ute och drack berusningsdrycker och blev väldigt sliten så lördagen tillbringades mest i soffan. Men det som jag tyckte var den största missen i uppladdningen hände på själva tävlingsdagen. Eftersom jag tyckte att det var ett rätt långt lopp så åt jag lite extra till frukost, vilket gjorde att jag mådde illa och ville spy de första 12km. Och eftersom det var kallt i starten hade jag på mig kläder där efter, men jag blev tok varm när jag körde.

 

Lärdom:

  • Vila ut ordentligt innan lopp.

  • Ät inte för mycket på morgonen. Ät mer på kvällen

  • Ha inte för mycket kläder på dig, det blir varmt.

 

Så vad blev resultatet då. 2.42h (varv tider 1.20+1.22). Jag tycker att jag borde kunnat åkt på 2.30 om jag hade haft bättre förutsättningar. Men det är ju bara MITT fel att jag inte såg till att ha det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0