Minimalistisk onsdag

Denna veckan så utökades jobbets lunch löpningarna med en lunchlöpning på idag (onsdag). Tanken med detta pass var att köra korta intervaller barfota eller i minimalistiska skor. Jag hade mina fivefingers och min handledare som höll i passet körde i ett par egentillverkade skor. Han har tagit sulan av sina gamla tofflor filat ned till bara gummit var kvar, satt fast ett snöre som han kan binda fast foten i. Resultatet blev en sko som liknar en romersk/grekisk sandal. Och ska vara rätt optimal för ”barfotalöpning”.

Hur som helst passet blev 20 st diagonaler på en fotbollsplan och så joggade man på kortsidan, det var riktigt skönt i den varma solen och det mjuka gräset. Efteråt kändes det dock i fotsulorna, då det var mitt första pass i fivefingerserna för säsongen.

 

Vad hände i måndags kanske folk undrar. Måndagens träningar blev lite utav ett fjasko då jag på intervallerna fick en trolig allergi chock och kunde inte andas så jag var tvungen att bryta på den fjärde intervallen. På kvällens match var vi bara 6 stycken spelare som dök upp, vilket betydde att vi fick spela en man kort hela matchen medan dom andra hade fyra avbytare.

Trots detta var matchen spelmässigt rätt jämn, men problemet blev att vi var för få som jobbade hem och för få som anföll, vilket är rätt naturligt när man är en man kort. Jag som spelade spjutspets och skulle sätta bollarna i mål fick springa väldigt mycket fram och tillbaka och när min lilla bollteknik jag har inte var på plats blev det inte mycket rätt uträttat för mig. I mitten av andra halvlek var jag så trött att jag bara ville lägga mig ner, men jag kämpade på mycket hårt uppvaktade av deras backlinje vilket resulterade i några frisparkar och lika många skrapsår. Men det blev inga mål denna matchen för oss utan vi får sikta in oss på nästa med mer manskap.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0